Monday 25 September 2017

TEMPAT MENARIK DI PARIS,PERANCIS
tempat menarik di paris

Paris merupakan salah satu kota yang berada di negara Perancis. Selain sebagai kota tempat ini juga berfungsi sebagai pusat pemerintahan dari Perancis. Kota ini termasuk ke dalam kota metropolitan yang ada di Eropa. Bangunan – bangunan pencakar langit juga menghiasi indahnya kota ini. Pemandangan alam dari kota ini pun juga sangat indah dari areal taman yang sengaja di buat sebagai ruang terbuka hijau di Paris. Pari juga yang memiliki begitu banyak sisi mengagumkan bagi para wisatawan seperti kebudayaan maupun sejarah dari kota ini yang begitu menarik untuk dikenal lebih dalam. Banyak sekali terdapat tempat – tempat yang menarik di Paris ini. Berikut 10 tempat menarik di Paris yang patut untuk anda kunjungi:


1. Menara Eiffel


Tempat menarik di Paris kali ini adalah Menara Eiffel. Bangunan  ini sempat menjadi bangunan tertinggi di dunia pada tahun 1930. Tempat  ini berada di Champ de mars yang masih termasuk ke dalam kawasan dari kota Paris. Nama Eiffel sendiri merupakan nama dari pendiri bangunan ini Gustave Eiffel. Bangunan ini sudah sangat melekat dengan kota Paris. Eiffel Tower ya sudah pasti Paris. Di tempat ini anda dapat menikmati pemandangan kota dari ketinggian. Tempat ini juga akan menjadi lebih indah apabila waktu malam. Gemerlapan dari lampu kota akan turut menghiasi pemandangan kota Paris dari menara ini. Di sekitar tempat  ini juga tersedia deretan kedai  yang menjual beraneka macam barang. Seperti souvenir keychain ataupun juga pakaian yang di jajakan di kedai-kedai ini. Selain kawasan kedai tempat ini juga di kelilingi dengan kawasan kedai makan  yang menyajikan pelbagai hidangn yang lazat. Khas dari makanan eropah tentunya. Atau anda ingin sesuatu yang berbeza dengan makan malam di ketinggian menara Eiffel tapi untuk aktiviti  ini anda dikenakan bayaran yang agak mahal  Karena anda akan mendapatkan makan malam yang romantik dan ekslusif khusunya kepad par pengunjung yang sedang berhoneymoon.

Lokasi : Champ de Mars, 5 Avenue Anatole France, 75007 Paris, France


2. Montmartre


Tempat menarik di Paris kali ini adalah Montmartre. Tempat  ini berada di Montmartre yang masih termasuk ke dalam kawasan dari kota Paris. Kawasan  ini merupakan sebuah bukit yang berada di  kota Paris. Ketinggian dari bukit ini hanya 130 mdpl. Anda akan merasakan suasana sejuk dan nyaman  bila ke tempat ini. Dihiasi dengan pelbagai jenis pokok  yang rendang yang menjadikan suasana di tempat ini redup dan  sejuk. Daya tarikan dari tempat  ini anda dapat menikmati pemandangan kota Paris dari atas bukit dengan keindahan dari lampu – lampu kota yang sangat indah. Terdapat juga sebuah bangunan gereja tua yang masih kukuh berdiri yang  terdapat di bukit ini. Di sepanjang jalan menuju puncak bukit ini terdapat deretan kedai-kedai dan juga berbagai macam kedai makanan. Tentunya hal ini akan memudahkan anda bila anda merasa lapar dan ingin menyantap makanan lezat setelah melihat pemandangan kota Paris yang indah.

Lokasi : Monmartre, Paris, Prancis

3. Notre Dame Catedral

Tempat menarik di Paris kali ini adalah Notre Dame Catedral. Tempat  ini berada Paris notre dame yang masih termasuk ke dalam kawasan dari kota Paris. Bangunan wisata ini telah di bangun sejak tahun 1163. Bangunan  ini merupakan sebuah gereja tua yang telah berumur ratusan tahun yang dibangunkan  pada sebuah delta dari sungai Seine. Selain sebagai bangunan pelancongan  tempat ini juga berfungsi sebagai rumah ibadat dari penduduk beragama katolik yang ada di Paris. Seperti kebanyakan gereja pada abad pertengahan bangunan indah dengan gaya arsitektur gothic dengan bahagian interior yang luas dan megah juga terlihat dari bangunan wisata ini. Di bahagian belakang dari tempat  ini terdapat sebuah taman yang turut mempercantikkan pemandangan dari gereja ini. Taman ini biasanya dipenuhi oleh para pelancong mhupun penduduk tempatan terutamanya pada waktu petang . Disarankan apabila anda berkunjung ke tempat ini dengan memakai pakaian yang sopan bagi menghormatiny sebagai tempat beribdat .



4. Louvre Museum


Tempat menarik di paris kali ini adalah Louvre Museum. Tempat  ini berada di Rue de I’Amiral yang masih termasuk ke dalam kawasan dari kota Paris. Bangunan  ini di bangunkan  sejak tahun 1792. Tempat  ini juga termasuk sebagai salah satu icon dari kota Paris. Tempat  ini merupakan sebuah museum yang memiliki bangunan dengan struktur yang unik dan juga merupakan salah satu museum yang paling tua yang ada di Paris. Tempat ini dipenuhi dengan  berbagai macambarangan bersejarah yang tidak kurang dari 350 ribu objek barang bersejarah dan juga memiliki nilai seni yang tinggi. Bila anda tau tentang Mona lissa lukisan hasil karya dari Leonardo da Vinci ini juga tersimpan di salah satu sudut museum. Museum ini juga menyimpan barang bersejarah peninggalan dari abad pertengahan. Tempat ini sangat sesuai bagi anda yang menyukai seni dan juga barangan bersejarah. Atau dapat menjadi alternatif untuk memperkenalkan pelbagai karya seni kepada anak – anak. Selain sebagai tempat bercuti juga museum ini memberikan ilmu pendidikan  kepada anak tentang benda bersejarah dan memiliki seni tinggi. untuk pengetahuan anda museum ini merupakan museum yang paling tinggi jumlah kunjungan pelancog antara muzium lain di dunia pada setiap tahunnya. Kalau anda bercuti ke Paris jangan lupa untuk masukkan tempat ini ke dalam list anda.

Lokasi : 3495 Rue de I’Amiral de Coligny 75001 Paris, France


5. Arc de Triomphe


Tempat pelancongan  di Paris kali ini adalah Arc de Triomphe. Tempat  ini berada di Place Charles de Gaulle yang masih termasuk ke dalam kawasan dari kota Paris. Bangunan ini di bina sejak tahun 1806. Tempat ini merupakan sebuah monumen yang dahulu dibangunkan  bertujuan sebagai tanda kemenangan perang dan juga menghormati para prajurit yang tewas pada pertempuran tersebut. Di tempat ini anda dapat meihat pelbagai arca dan juga patung – patung yang menghiasi monumen ini. Di tempat ini juga terdapat sebuah museum yang menceritakan tentang peristiwa dari perang Perancis melawan Austria dan kemenangan berpihak kepada  Perancis  yang dipimpin oleh Napoleon. Di sekitar monumen ini juga tersedia pelbagai tempat makan yang menyediakan  aneka makanan lazat.

Lokasi : Place Charles de Gaulle, 75008 Paris, France


6. Place de la Concorde


Tempat menarik di Paris kali ini adalah Place de la Concorde. Bangunan ini di bangun sejak tahun 1772. Tempat ini merupakan sebuah alun – alun kota Paris yang memiliki bentuk oktagoon. Di alun – alun ini anda dapat melihat pelbagai aksesori yang dibangunkan di sekitar alun – alun ini seperti pelbagai bentuk patung, air pancur, juga tiang dari lampu – lampu yang ada menyinari alun – alun ini yang dibentuk dengan bentuk artistik. Bangunan  ini juga di kelilingi dengan berbagai macam bangunan penting yang ada di Perancis seperti Kementerian angkatan laut Perancis, ataupun juga pejabat pusat dari pemerintahan Perancis. Di sekitar tempat ini juga tersedia berbagai macam alternatif pilihan untuk anda bermalam seperti hotel ataupun juga motel. Kerana posisi dari tempat  ini yang berada di jantung kota Paris so,tak heran terdapat juga beraneka macam restoran yang berdekatan dengan tempat ini.

Lokasi : 75008 Paris, France


7. Jembatan Archevêché


Tempat  di Paris kali ini adalah Jembatan Archevêché. Bangunan  ini dibangunkan sejak 1928. Tempat  ini merupakan sebuah jembatan yang ada di dekat sungai Seine. Tapi anda akan melihat pemandangan yang berbeza dari jambatan yang ada di kota Paris ini. Paris dikenali  sebagai kota romantik atau kota cinta. Mungkin ungkapan tersebut betul apa saja yang ada di Paris ini berkaitan dengan cinta. Di jambatan ini anda akan melihat sesuatu yang tidak lazim dengan banyaknya mangga pada sisi kiri kanan jembatan. MAngga-mangga  ini merupakan mangga cinta yang memang di kunci di  jambatan itu sebagai tanda ikatan cinta dari sepasang kekasih dan kuncinya di buang sebagai sebuah pengharapan agar cinta dari ke dua kekasih ini kekal abadi. Tetapi hal ini juga menjadi malapetaka karena konsep bangunan yang sebagai jambatan yang memiliki fungsi sebagai tempat penghubung mulai kelebihan beban yang di terima karena keberadaan dari mngga-mangga yang mungkin mencapai ribuan  jumlahnya. Pemandangan di sekitar tempat ini juga sangat indah dengan sungai seine dan juga adanya beberapa pohon yang di tanami di sekitar sungai tersebut.

Lokasi : 75005 Paris, France


8. Seine River


Tempat menarik di Paris kali ini adalah Seine River. Tempat  ini merupakan sebuah sungai yang berada di kota Paris yang sangat indah dan air yang jernih. Di tempat ini anda dapat menikmati keindahan kota Paris dengan cara yang lain. Seperti dengan menggunakan kapal pesiaran mengelilingi kota Paris dan menikmati keindahan tersebut dari sudut pandang yang berbeza. Di kapal ini anda dapat menikmati hidangan yang lazat dan sedap sebagai makan malam ataupun makan tengah hari anda. Disarankan bila anda ingin ke tempat ini dan menggunakan kapal untuk menikmati keindahan kota Paris sebaiknya saat malam kerana akan lebih indah dan suasana pun akan terasa jauh lebih romantik dari pada siang hari. Tapi untuk layanan yang 5 star seperti ini anda harus mengeluarkan duit poket lebih untuk fasiliti ini.

Lokasi : Seine river, Paris, Prancis


9. Champ Elysee


Tempat menarik di Paris kali ini adalah Champ Elysse. Bangunan  ini dibina  sejak tahun 1670. Tempat  ini merupakan sebuah kawasan untuk bershopping yang ada di Paris sebagai kota mode. Terdapat juga pelbagi jenis dn bau perfume, pakaian ataupun aneka aksesori seperti jam tangan . Pelbagai brand yang terkenal untuk benda – benda tersebut ada di sekitar kawasan ini. Bagi anda yang menyukai koleksi barang – barang branded dan mahal  seperti Christian Dior, Bulgari, Louis Vuitton dan masih banyak lagi lainnya, anda dapat berbelanja di tempat ini. Tidak ketinggalan juga terdapat aneka tempat makan yang menarik di sekitar tempat ini. Dengan menu khas masakan eropah yang siap tersaji untuk anda yang berkunjung.

Lokasi : Champs-Elysées, Paris, Prancis

No comments:

Post a Comment

JUS MUNIRA MINUMAN BUAH BUAHAN

Jus Munira iaitu jus buah buahan keluaran terbaru syarikat bumiputera yang kini menjadi rebutan rakyat Malaysia. Jus ini didatangi dengan...